Hjärtstartare på Hemsön
Hej fastboende, sommargäster och turister!
Då är det klart med alla hjärtstartare som är utplacerade. En är på gamla Konsum i Hultom (Lena Hultin), den andra är hos Berggrens i Sågsand, den tredje är placerad hos Eva Kempe i Dravle. Samtliga stationer kommer att vara skyltade med symbolskylten ”hjärtstartare.” Vi känner att då har vi täckt in merparten av ön. Vi valde att inte sätta en hjärtstartare i väntkuren på Hemsösidan, då det finns ett visst stöldbegär av utrustningen, värdet är ändå 25.000/enhet. Övrigt: Vi vet att det har skapat en stor oro över Trafikverkets förslag att dra in på natt turerna, vi jobbar med det och har både en bra och nära dialog med politiken i kommunen om detta, det är fortfarande bara ett förslag från Trafikverket, men vi tar det härifrån, ser vart det landar och jobbar utifrån det. En egen reflektion…det är nån som har haft otur när dom tänkte!
Peter Byström
Ordf. Hemsö IF
Försämring av färjans natt-turer!
Vi har nu fått information om att Trafikverket ämnar undersöka om Hemsön skall få behålla natt-turer över huvud taget! Kommunen är informerad och skall delta i projektet och från Skärgårdsföreningen har vi begärt att få delta.
Ett borttag av natt-turerna vore en katastrof för hela ön och dess innevånare, Vi har även informerat Skärgårdarnas Riksförbund om denna utredning.
Om Trafikverket ämnar stänga natt-turerna så kommer detta att ske vid årsskiftet 2027/2028
I vilken utsträckning som personal kommer att finnas på plats under natt-turerna vet vi inte i dagsläget.
Kommunen skall arbeta för att turerna på natten behålls,, vilket man anser vara en självklarhet.
Hemsö Skärgårdsförening